Johan Axell Johan Axell

Kommunikation utifrån ditt perspektiv.

Skulle boka en natt på ett enligt hemsidan mysigt hotell i södra Sverige. All bokning skulle ske via ett kontaktformulär. Jag ville dock veta mer om hotellet och ringde dem på angivet nummer. Inget svar, inte heller efter andra och tredje försöket. Såg då att de långt ned på hemsidan skrivit “vi hälsar alla välkomna efter vecka 32”. OK, tänkte jag, stängt för semester. Är det så klokt? Borde vara högsäsong. Jag skickade ändå ett mejl av ren nyfikenhet till hotellet och frågade varför de hade stängt. Samtidigt bokade jag ett rum på annat hotell. Någon dag senare kom ett svar. Hotellet var bara stängt för luncher. Det gick bra att boka via hemsidans formulär.

Jag konstaterar att det inte alltid är andras fel att intäkterna uteblir. Att konkurrenter tar kunderna. Att regelverket för att driva affärsverksamhet är krångligt begränsar möjligheten att göra vinst. Även om du tror att du kommunicerar efter bästa förmåga, så blir det lätt fel när du utgår från ditt perspektiv. Det finns alltid två verkligheter och två perspektiv. Din och min. Din förmåga att se mig som kund och hur jag uppfattar dig bygger grunden för alla affärer och i grunden alla relationer. Tänk om vi kunde förstå det.